1. rész | 2. rész | 3. rész

Mint az első részben leírtam, sok féle aspektusával fogunk foglalkozni a játéknak. Ebben a második részben az idéző képességeket/varázslatokat fogjuk végigvenni. Sajnos a jelenlegi „metában” csak pár használható, mondjuk ez annak is köszönhető, hogy a többinek a képessége eléggé gyér…

NewSummonerIcons

[meta=aktuális legjobb módja, összeállítása a játéknak. Mindenre vonatkozik, legjobb tárgyépítéstől kezdve, rúnahasználaton át a dzsungel utakon keresztül a legjobb hős összeállításig bezárólag mindent magába foglal.]

 Gyorsan szaladjunk végig a képességeken, aztán a fontosabbakat kifejtjük rendesen.Fontos megjegyezni, hogy nem mindegyik varázslat használható az összes játékmódban. Ezekre a leírásoknál külön ki fogok térni.

A legelső szinten csak pár varázslatot használhatsz, a többit majd sorban, ahogy lépsz szinteket kapod meg. Első szinten:

Gyorsítás (=Ghost):

ghost

„A hősöd mozgási sebessége 10 másodpercre 27%-kal megnő, valamint ez idő alatt képes áthaladni más egységeken is.” Sokat ezen nem kell magyarázni, igen hasznos varázslat (főleg az alacsonyabb szinteken), de 30-as szinten, majdnem minden esetben Villanást hoznak helyette, kivéve pár hőst (Udyr, Olaf)

Gyógyítás (=Heal):


spell_203

„A hős szintjétől függően visszaállít 90-345 életerőt, valamint 1 másodperc erejéig 30%-kal megnöveli a hős és a kijelölt szövetséges hős mozgási sebességét. A gyógyítás mértéke feleződik azoknál az egységeknél, akik nemrég Idézői gyógyításban részesültek.”  Fontos megjegyezni, hogy ez a kijelölt csapattársadra is vonatkozik. Ne felejtsd el, csapattársat is meg tudsz menteni vele! Az alsó ösvényen a mesterlövész az esetek 99%-ban Gyógyítás/Villanás kombinációval játszik. Egy két esetben a középső ösvényen hozhatja még egy-két hős (pl Xerath,Orianna ritkább esetben Twisted Fate vagy Lulu). A felső ösvényen és a dzsungelben kb soha, nagyon nagyon nagyon ritka esetben a támogató hozhat. Alacsony szinteken, amíg nincs meg a Villanás képességed én a Gyorsítás/Gyógyítás kombinációt ajánlom minden hősre, mert így biztosan el fogsz tudni menekülni.

Helyőrség (=Garrison):

Garrison

„Szövetséges torony: 8 másodpercig nagyfokú regenerálódást biztosít. Ellenséges torony: 8 másodpercig 80%-kal csökkenti a torony sebzését.”  CSAK Dominion játékmódban lehet használni. Szerintem egy teljesen használhatatlan és felesleges varázslat ( lassan 6 éves LoL pályafutásom alatt szerintem 2x ha kipróbáltam). Dominion expertek persze biztos mást mondanának erre. Szerintem ne használd, még Dominion játékmódban is jobban megéri, ha a hősödnek közvetlenül hasznos varázslatokat viszel. (Villanás, Gyorsítás, Égetés, Gyógyítás…stb)

Megvilágosodás (=Clarity):

Clarity

„A hősöd és a körülötte lévő szövetségesek visszakapják maximális manájuk 40%-át.”  Az esetek döntő többségében használhatatlan véleményem szerint. Ne hozd. Alacsony szinteken, amikor nincs re rúnád se mesterséged a manapótlásra akkor, ha nagyon szeretnél mindenáron Aniviát játszani, akkor hozhatsz rá, egyébként felesleges.

Újjáéledés (=Revive)

ress

„Halála után a hősöd azonnal feltámad a csapatod idézői platformján, mozgási sebessége pedig rövid időre megnő.”   Nagyon izgalmas varázslat, professzionális játékban majdnem soha nem hozzák, de ettől függetlenül van egy-két hős, akivel hatékonyan lehet használni (pl Karthus). Én azt ajánlom, hogy az elején ne erőltessétek. Majd amikor elértétek a 30-as szintet és átlátjátok a játékot, akkor érdemes kísérletezgetni. Jómagam nem használom soha, de vannak olyan esetek, amikor hasznos lehet. Itt egy videó a PhantomLord-tól:

Kifárasztás lvl4 (= Exhaust):

Exhaust

„Fáradtság telepszik a megcélzott ellenséges hősre, akinek mozgási és támadási sebessége 2,5 másodpercre 30%-kal csökken, páncélja és varázsellenállása 10 ponttal, a sebzése pedig 40%-kal lesz kisebb a hatás időtartama alatt.”  Nagyon hasznos varázslat. Az esetek nagy részében a Támogató hozza, de nem ritka az sem, hogy a dzsungeles vagy a középső ösvényen játszó hoz Kifárasztást. Használatáról azt kell tudni, hogy míg nagyon hasznosnak tűnhet a lassítása (amit menekülő ellenfelekre ne sajnáljatok elhasználni), addig az a legjobb, ha az ellenfél mesterlövészére, vagy középső/felső ösvényen játszó „Carry” (=legtöbb gyilkolási potenciával rendelkező hős) játékosára használjátok, hogy a csapatos harcokban minél kevesebb sebzést osszanak ki. Ez a sebzésre ható csökkentés nagyon hasznos lehet, olyan hősök ellen is, akiknek az ultija (lvl6-on megkapott nagyon erős képessége) egy folyamatos idézés után aktivizálódik. Pl.:  Morgana, Nunu,Karthus vagy folyamatosan osztja a sebzést pár másodpercig. Pl.: Gallio,Kennen,Wukong.

 

Pajzs lvl 4 (=Barrier):

Barrier

„A hősöd, szintjétől függően, 2 másodpercre egy 115–455 egység erősségű pajzsot kap.”  Régen mindig ezt hozták a mesterlövészekre, most a Gyógyítás hasznosabb. ARAM-ban ha sokan hoznak Gyógyítást lehet jobban megéri neked inkább Pajzsot hozni, de jelen formájában a Gyógyítás felülmúlja úgyhogy inkább azt hozzátok.

 

Megtisztulás lvl6 (=Cleanse):

Cleanse

„Minden bénító hatást és idézői varázslatból származó gyengítést eltávolít a hősödről, valamint 65%-kal csökkenti a rá ható bénító hatások időtartamát a következő 3 másodpercre.”  Ebben a formájában nem túl erős varázslat, sajnos csak a bénító hatásokat szedi le a bénító hatással rendelkező ellenfél ultikat (pl.: Malzahar, Warwick, Fizz, Mordekaiser..stb) NEM. Én nem támogatom a használatát, próbáljátok ki azért, hogy lássátok, de ebben a formában nem túl erős. És a felütések ellen sem véd.

 

Teleport lvl6:

teleport

„3,5 másodpercnyi felkészülés után a megcélzott szövetséges építmény, minion vagy őrszem közelébe teleportálja a hőst.”  A felső ösvényen játszók, nagyon kevés kivétellel mindig ezt hoznak (profi ligákban pláne). Riven játékosok inkább az Égetést preferálják. Most itt nem írnék sokkal többet erről, majd egy másik részben, amikor az ösvényeket és a szerepeket tárgyaljuk a felső ösvénnyel kapcsolatban jobban kifejtem. Kezdőként ne nagyon hozzátok, mert kicsit bonyolultabb a működése, mint az a leírásból kiderül. Persze mint mindent, ezt is próbálgassátok, de ne erőltessétek. J (kiegészítésként annyit írnék még ide, hogy bizonyos hősök dolgaira is lehet teleportálni (=tp-ni) pl.: Jarvan IV zászlójára, vagy Teemo gombáira)

 

Távolbalátás lvl8 (=Clairvoyance):

Clairvoyance

„5 másodpercre felfedi a térkép egy kis területét az egész csapat számára.”  Az első szezonban majdnem mindig hozták a támogatók, mára sajnos, amit tud az kevés ahhoz, hogy hozza bárki, pláne úgy, hogy van talizmán ami ugyanezt tudja. Ne hozzátok. Láthattok pár streamer videójában hogy ők ilyet hoznak, természetesen 100%-osan a móka miatt csinálják ők is. Majdnem teljesen haszontalan varázslat. Tényleg ne.

 

Átvillanás lvl8 (=Flash):

flash

„Hősöd egy rövid távolságra, a kurzor irányába teleportál.”  Na ez a leírás kicsit kevéske lesz, úgyhogy megpróbálom én érthetően elmagyarázni, hogy miért is a LEGFONTOSABB a varázslatok közül a villanás.  Az esetek 99%-ban az egyik Varázslatod, mindenképpen az Átvillanás legyen. Azonnal a lenyomás pillanatában átrak a másik pontba (ahol épp a kurzorod van). Ez több szempontból is nagyon hasznos tud lenni:

  • Egy ellenséges hős képességének hatósugarából, egyből kikerülsz. (Természetesen ha ellenkező irányba villansz, ha az arcába mész akkor ez nem játszik J )
  • Egy ellenséges hős célzott képességének (=skillshot) irányából azonnal ki tudsz térni.
  • Ellenséges hős közelébe tudsz kerülni, hogy ezáltal ő bekerüljön a te képességeid hatókörébe.
  • Pályán levő fal túloldalára tudsz teleportálni egy „villanás” alatt, míg megkerülni több másodpercbe is kerülhet. Pl.: Baron vagy a Sárkány katlanjából gyorsan el tudsz menekülni ezáltal, ha hirtelen forróvá válna a talaj.

Az elején sokszor van az embernek az érzése, hogy miután csak 4-5percenként aktív ez a varázslat ezért érdemes tartogatni. Sokan ezért halnak meg még magasabb rangsorolt játékban is sajnos. Ha menekülésre használod és túléled, akkor nem pazaroltad el! Az elején míg ismerkedsz a játékkal mindenképpen csak és kizárólag menekülésre használd. Utólag majd persze látni fogod, hogy sokszor feleslegesen pánikszerűen nyomtad el, de ezzel semmi baj sincsen. Jó pár gyakorolt hónap után, már simán „utánaflashelhetsz” az ellenfélnek is egy biztos ölés érdekében is! J

 

Sújtás lvl10 (=Smite):

smite

„A hős szintjétől függően 390-1000 tényleges sebzést okoz a célba vett hatalmas vagy nagy szörnynek, illetve ellenséges minionnak.”  Csak klasszikus játékmódban lehet használni. Se ARAM-ban se Dominionban nem! Az új szezonnal átalakították a dzsungelt (megint) és magát a sújtást is teljesen átdolgozták. Majd a dzsungelt egy külön cikkben tárgyaljuk addig csak annyit mondanék, hogy kezdőként ne nagyon vállalkozzatok a dzsunelgezésre, ez a legnehezebb a szerepek közül és a legelején, ha nem a megfelelő hőssel és rúna/mesterség szettel megy az ember könnyen bedobhatja a törülközőt a második perc elején.

 

Égetés lvl10 (=Ignite):

Ignite

„Lángra lobbantja a megcélzott ellenséges hőst, amivel szinttől függően 70–410 tényleges sebzést okoz neki 5 másodperc alatt. A célpont erre az időtartamra látható marad, és csökkennek a rá ható gyógyító hatások is.”  Nagyon hasznos varázslat, a párharcban erős karakterek majdnem mind mindig ezt hozzák az Átvillanás mellé. Főleg a középső ösvényen játszók illetve pár sebzéskiosztásban erős támogató is hozza (pl.: Annie). Legfőbb tulajdonsága természetesen az a folyamatosan az ellenfélen pörgő sebzés, de nagyon hasznos a gyógyító hatást csökkentő képesség is.

  • Ha az ellenséges csapatban sok olyan hős van, akiknek van olyan képessége, amivel önmagát tudja gyógyítani (pl.: Mundo, Vladimir, Swain… stb) vagy másokat (pl: Soraka,Sona,Nami…stb). Legalább egyikkőtöknek, de inkább több csapattársadnak érdemes ezt hozni. Főleg a játszott hősön és szerepen múlik.
  • Mesterlövész és Dzsungeles kb sosem hoz. Támogatók közül pár, illetve ha sok a regeneráló ellenfél, akkor általában ők is. Középső ösvényen a hősök nagy része hozza (Fizz, Ahri,Zed,Yasuo,LeBlanc), a felső ösvényen mostanság a teleport divatos, de a párharcos hősök még mindig inkább égetést hoznak (Riven,Fiora).

Amint 10-es szinten megkapod és szóló ösvényen játszol (középső vagy felső általában) egyből nyugodtan hozd az Átvillanás mellé. A varázslat tulajdonsága az, hogy láthatóvá teszi az ellenfelet valóban, de csak ezért SOHA ne használd el.

Angolul tudó idézőinknek az alábbi videót ajánlom figyelmükbe:

 

Következő részünkben a mesterségeket,rúnákat vesszük át. Addig is gyakoroljatok szorgalmasan! 🙂