1.rész | 2.rész | 3.rész

Sorozatunk harmadik részében a rúnákat és a mesterségeket fogjuk átvenni. Nagy vonalakban megpróbálom megismertetni veletek a lényegi részét, majd részleteiben magatok is kitapasztalhatjátok, amikor a játéktudásotok eléri azt a szintet, hogy számít milyen mesterségeket vagy rúnákat hoztok. Amint már korábbi cikkeimben is említettem, most sem hagyom ki: Egy felállást vagy meccset 90%-ban a játékosok ügyessége, játékismerete dönt el. Az hogy ki milyen rúnaszettet hoz vagy 21/9/0, esetleg 21/0/9 mesterségoldallal játszik, csak nagyon magas szinten befolyásolja a játékot és ott is csak kismértékben. Jómagam 5+ éves LoL-os pályafutásom alatt, félóránál többet (egy egész szezonra leosztva) nem foglalkoztam azzal, hogy milyen rúnákat/mesterségeket hozok egyes meccsekre. Vannak sablonok, amiket majd bemutatok nektek, ha azokat használjátok, baj nem lehet.

Ahogy haladtok előre a szintezésben, minden szintlépésnél kaptok egy mesterségpontot és egy rúnahelyet. Ebből kifolyólag a legelején körülbelül semennyire, de még 20-as szint fölött is alig lesz érezhető változás az elosztott pontokat illetően. Legnagyobb hatása a rúnáknak és mesterségeknek a dzsungeles szerepkörben van, de ott is inkább az első kitakarításánál, utána főleg a tárgyak a meghatározóak. Éppen ezért előző cikkeimben és most is határozottan tanácsolom, hogy 20-as szint alatt a dzsungelezést ne nagyon erőltessétek. A játéktudásra, rúnákra és mesterségekre leginkább támaszkodó szerep és éppen ezért véleményem szerint az egyik legnehezebb.

Kettébontva a két témakört, először vegyük át a mesterségeket. Három „mesterségfa” van. A piros színkódú (hátterű) Támadás (=Offensive), a kék Védekezés (=Defensive) és az utolsó a zöld Egyéb (angol verzióban =Utilty).

masterypage

Az, hogy hogyan osztod ki a pontokat a 21. szintnél válik érdekessé, amikor először tudsz a legalsó sorok egyik mesterségére pontot rakni (ezek adják a legjobb/legtöbb tulajdonságot). Az én tanácsom, az hogy a szerepkörtől független, a legelején a pontjaidat mindig a Támadás fa mesterségeire oszd szét, könnyebb lesz így az ellenséges minionokat, hősöket és tornyokat leverni. Ha eléred a 21. szintet akkor az egyik fa (legtöbb esetben a Támadás) mesterségeire pakold végig a pontjaidat. Amikor eléred a 30. szintet, akkor is elég, ha egy-két útmutató (=guide) mesterségfáját lemásoljátok az adott szerepre. Párat belinkelek nektek:

Felső ösvény 

Dzsungel

Középső ösvény AP

Mesterlövész

Természetesen sok máshogy szét lehet osztani a pontokat, ezeket csak útmutatásként raktam ide, kezdőként, ha ezeket lemásoljátok, nagy baj nem lehet belőle. (Támogató/support mesterségeket direkt nem raktam, mert ott van a legtöbb variáció). Majd amikor már jobban belemélyedtek a játékba, érdemes egy két hőshöz/szerepkörhöz útmutatókat keresni. A sorozat több része is csak a szerepkörökkel fog foglalkozni, akkor majd én is belinkelek pár ilyet profi játékosoktól. Mesterségekről ennyi bőven elég. Most nézzük a rúnákat.

A legelső cikkeben már leírtam, hogy ugye rúnákat jelenleg csak és kizárólag a játék során a mecsek végén kapott IPHatás Pontokból (IP=Influence Point) lehet vásárolni. 3 szintje van a rúnáknak, 20-as szintig csak az első két szint rúnáit tudjátok használni, de ezek annyira kevéssel járulnak hozzá a játékhoz, hogy csak IP pazarlás, úgyhogy én azt javaslom csak 3. szintes rúnákat vegyetek. Szintén az első cikkemben említettem, hogy érdemes az elején, míg szintezik az ember tartogatni a megszerzett IP-t és majd 20-as szint fölött 3. szintű rúnákra beruházni. Persze létezik a rúnakombináló, ami arra jó, hogy az alacsonyabb szintű rúnáidból egy magasabb szintűt csinál, de mivel ezt random teszi ezért teljesen használhatatlan, úgyhogy ne kísérletezzetek vele, hanem vegyétek meg azt ami kell.

Az elején mindenki 2 db rúnaoldallal kezd. Ez sajnos elég kevés, ahhoz hogy 30-as szinten minden szerepre legyen teljes oldal, de úgyse lesz még annyi rúnátok, hogy nagy problémát okozzon, viszont a későbbiekben érdemes beruházni rúnaoldalakra (akár IP-ből akár RP-ből RP). Minden évben legalább egyszer van rúnaoldal 50% leárazás, arra érdemes félretenni 6300 IP-t mikor bejelentik. Természetesen, ha nagyon megtetszett már a játék és nem sajnálod rá a rendes pénzt, akkor RP-t is lehet rá költeni. De amíg ismerkedsz a játékkal nem ajánlom, hogy RP-t vegyél, csak ha biztos vagy benne teljesen.

A rúnáknak négy típusát különböztetjük meg, ezek ugyanúgy mint a mesterségeknél színkóddal vannak ellátva:  a Jelek pirossal (=Mark)mark,  sárgával a  Pecsétek (=Seal)greater-seal-of-scaling-health, kékkel a Díszek (=Glyph)ngoc-xanh-khang-phep-theo-cap és végül lilával az Esszenciák (Quintessence)ngoc-tim-mau vannak jelölve. Minden szinten kapsz egy Jelet,Pecsétet vagy Díszt és minden 10. szinten kapsz egy Esszenciát. Így jön ki a 9jel+9pecsét+9dísz+3esszencia=30 szint, vagyis 30 rúnahely. Mivel Esszenciából csak 3 db van ezért ezek a legdrágább rúnák, úgyhogy jól megfontoltan vegyétek.  Az én tanácsom hogy a meglévő 2 rúnaoldal egyikéből egy AD és egy AP oldalt csináljatok, így lefedve a hősök nagy részét. Majd ha később jobban ráéreztek majd, akkor nézzetek nyugodtan útmutatókat és az alapján állítsatok össze rúnaoldalakat.

Fizikális Sebzőknek (Felső ösvény, Mesterlövész, egy-két dzsungeles)

adrunepg

Középső ösvényen játszó mágusoknak:

aprunak

Persze itt azért kékből lehet jobban megéri a szintekkel növekvő AP rúnák (scaling AP), és sárgából meg az életet adó pecsét is jobb egy két felállásban. Néhány hősön meg a hibridpenetrációs Jelek érik meg a legjobban. Szóval a lényeg, hogy itt lehet variálni eleget. Azzal jártok a legjobban, ha utánanéztek útmutatókban melyik hőshöz mi kell pontosan, és akkor nem szórjátok el az IP-teket feleslegesen haszontalan rúnákra. 20-as szinten amikor már vehettek 3. szintű rúnákat én azt javaslom, hogy Fizikális Sebzés (Attack Damage) Esszenciákat vegyetek, mert az majdnem minden hősön jó, azután meg páncél vagy élet Pecséteket utána pedig hibridpenetrációs Jeleket, kékből pedig a szinttel növekvő mágikus ellenállás Díszeket. Ezekkel biztos nem jártok rosszul, de persze ha sima fizikális sebzéssel rendelkező pirosat és kékből pedig az AP-t adó rúnákat vesztek, azzal sincs baj. Ha utánanéztek rendesen, hogy mi kell az adott szerepkörhöz, akkor mellé nem nyúlhattok, csak saját szakállra ne vásároljatok össze mindenféle rúnát. (E sorok írója még első szezonban sikeresen bevásárolt 9 darab szinttel növekedő energiaregeneráló (nem mana!!) pecséteket, 820 IP/db-ért… Na az a 7380 IP amit sose látok viszont  😀 )