Sorozatunk harmadik részében a rúnákat és a mesterségeket fogjuk átvenni. Nagy vonalakban megpróbálom megismertetni veletek a lényegi részét, majd részleteiben magatok is kitapasztalhatjátok, amikor a játéktudásotok eléri azt a szintet, hogy számít milyen mesterségeket vagy rúnákat hoztok. Amint már korábbi cikkeimben is említettem, most sem hagyom ki: Egy felállást vagy meccset 90%-ban a játékosok ügyessége, játékismerete dönt el. Az hogy ki milyen rúnaszettet hoz vagy 21/9/0, esetleg 21/0/9 mesterségoldallal játszik, csak nagyon magas szinten befolyásolja a játékot és ott is csak kismértékben. Jómagam 5+ éves LoL-os pályafutásom alatt, félóránál többet (egy egész szezonra leosztva) nem foglalkoztam azzal, hogy milyen rúnákat/mesterségeket hozok egyes meccsekre. Vannak sablonok, amiket majd bemutatok nektek, ha azokat használjátok, baj nem lehet.
Ahogy haladtok előre a szintezésben, minden szintlépésnél kaptok egy mesterségpontot és egy rúnahelyet. Ebből kifolyólag a legelején körülbelül semennyire, de még 20-as szint fölött is alig lesz érezhető változás az elosztott pontokat illetően. Legnagyobb hatása a rúnáknak és mesterségeknek a dzsungeles szerepkörben van, de ott is inkább az első kitakarításánál, utána főleg a tárgyak a meghatározóak. Éppen ezért előző cikkeimben és most is határozottan tanácsolom, hogy 20-as szint alatt a dzsungelezést ne nagyon erőltessétek. A játéktudásra, rúnákra és mesterségekre leginkább támaszkodó szerep és éppen ezért véleményem szerint az egyik legnehezebb.
Kettébontva a két témakört, először vegyük át a mesterségeket. Három „mesterségfa” van. A piros színkódú (hátterű) Támadás (=Offensive), a kék Védekezés (=Defensive) és az utolsó a zöld Egyéb (angol verzióban =Utilty).
Az, hogy hogyan osztod ki a pontokat a 21. szintnél válik érdekessé, amikor először tudsz a legalsó sorok egyik mesterségére pontot rakni (ezek adják a legjobb/legtöbb tulajdonságot). Az én tanácsom, az hogy a szerepkörtől független, a legelején a pontjaidat mindig a Támadás fa mesterségeire oszd szét, könnyebb lesz így az ellenséges minionokat, hősöket és tornyokat leverni. Ha eléred a 21. szintet akkor az egyik fa (legtöbb esetben a Támadás) mesterségeire pakold végig a pontjaidat. Amikor eléred a 30. szintet, akkor is elég, ha egy-két útmutató (=guide) mesterségfáját lemásoljátok az adott szerepre. Párat belinkelek nektek:
Természetesen sok máshogy szét lehet osztani a pontokat, ezeket csak útmutatásként raktam ide, kezdőként, ha ezeket lemásoljátok, nagy baj nem lehet belőle. (Támogató/support mesterségeket direkt nem raktam, mert ott van a legtöbb variáció). Majd amikor már jobban belemélyedtek a játékba, érdemes egy két hőshöz/szerepkörhöz útmutatókat keresni. A sorozat több része is csak a szerepkörökkel fog foglalkozni, akkor majd én is belinkelek pár ilyet profi játékosoktól. Mesterségekről ennyi bőven elég. Most nézzük a rúnákat.
A legelső cikkeben már leírtam, hogy ugye rúnákat jelenleg csak és kizárólag a játék során a mecsek végén kapott
Az elején mindenki 2 db rúnaoldallal kezd. Ez sajnos elég kevés, ahhoz hogy 30-as szinten minden szerepre legyen teljes oldal, de úgyse lesz még annyi rúnátok, hogy nagy problémát okozzon, viszont a későbbiekben érdemes beruházni rúnaoldalakra (akár IP-ből akár RP-ből
A rúnáknak négy típusát különböztetjük meg, ezek ugyanúgy mint a mesterségeknél színkóddal vannak ellátva: a Jelek pirossal (=Mark)
Fizikális Sebzőknek (Felső ösvény, Mesterlövész, egy-két dzsungeles)
Középső ösvényen játszó mágusoknak:
Persze itt azért kékből lehet jobban megéri a szintekkel növekvő AP rúnák (scaling AP), és sárgából meg az életet adó pecsét is jobb egy két felállásban. Néhány hősön meg a hibridpenetrációs Jelek érik meg a legjobban. Szóval a lényeg, hogy itt lehet variálni eleget. Azzal jártok a legjobban, ha utánanéztek útmutatókban melyik hőshöz mi kell pontosan, és akkor nem szórjátok el az IP-teket feleslegesen haszontalan rúnákra. 20-as szinten amikor már vehettek 3. szintű rúnákat én azt javaslom, hogy Fizikális Sebzés (Attack Damage) Esszenciákat vegyetek, mert az majdnem minden hősön jó, azután meg páncél vagy élet Pecséteket utána pedig hibridpenetrációs Jeleket, kékből pedig a szinttel növekvő mágikus ellenállás Díszeket. Ezekkel biztos nem jártok rosszul, de persze ha sima fizikális sebzéssel rendelkező pirosat és kékből pedig az AP-t adó rúnákat vesztek, azzal sincs baj. Ha utánanéztek rendesen, hogy mi kell az adott szerepkörhöz, akkor mellé nem nyúlhattok, csak saját szakállra ne vásároljatok össze mindenféle rúnát. (E sorok írója még első szezonban sikeresen bevásárolt 9 darab szinttel növekedő energiaregeneráló (nem mana!!) pecséteket, 820 IP/db-ért… Na az a 7380 IP amit sose látok viszont 😀 )